Upoznajte čudesni Liban

Presrećna sam što mogu sa vama da podelim utiske iz predivnog Libana. Kako je ovo bilo jedno od retkih spontanih i ne posebno planiranih putovanja, moja divna drugarica Vukica i ja nismo unapred organizovale sve obilaske. Naravno, znale smo za par mesta u Libanu koje bi volele da posetimo, ali to je bilo to. Odlučile smo da se prepustimo, i da na licu mesta vidimo kako ćemo i šta obilaziti. To se na kraju ispostavilo kao najbolje rešenje, jer je poseta ovoj zemlji totalno prevazišla moja očekivanja.

Pa, hajde da vas upoznam sa ovom čudesnom zemljom. 😊

Liban je mala zemlja koja se nalazi na Bliskom istoku, međutim, zemlja је velike raznolikosti. Sa brojnim religijama, jezicima, antičkim gradovima, istorijskim mestima, kedrovim šumama, fantastičnim predelima, mediteranskom obalom, ljubaznim ljudima i drugim kvalitetima, definitivno je zemlja koju vredi posetiti.

Par korisnih informacija o Libanu:

Glavni grad: Bejrut

Jezici: arapski – zvaničan, engleski i francuski – veoma rasprostranjeni

Valuta: Libanska funta (LBP), US dolari svuda prihvatljivi

Vremenska zona:  GMT +2 h

Trajanje leta: Beograd → Bejrut ∼ 2 h 35 min

Kao što se i inače trudim u postovima, pokušaću i ovog puta da vam prenesem sve moje utiske o boravku u Libanu.

Pa da počnemo..

Ljudi

Za samo nekoliko dana koliko sam provela u Libanu, mogu slobodno da kažem da sam stekla nove prijatelje. Predivne ljude sam upoznala i oduševljena sam koliko su prijateljski nastrojeni i srdačni. Potrudili su se da nam za tih par dana predstave svoju zemlju i odvedu nas na što više mesta. 😊

Pored lokalaca, upoznala sam i mnogo ljudi iz Srbije, koji su tamo došli na Beirut Unisports Festival. Stvarno su svi super, interesantni i zabavni, i Vukica i ja smo uživale u obilasku Libana sa njima. Tako da, generalno, ljudi koje sam tamo upoznala su ostavili na mene najveći utisak i iz tog razloga moram prvo njih da spomenem. 😊

Harisa

Harisa je mestašce u planini, na oko 25km udaljenosti od Bejruta i nalazi se na 600m nadmorske visine. Harisa je poznata po statui device Marije – Our Lady of Lebanon – bronzane statue od 20 tona, koja datira iz 19. veka. U podnožju statue nalazi se mala kapela, a sa spoljašnje strane se nalaze kružne stepenice koje vode do vrha. Naravno, kada se popnete gore, ostaćete zadivljeni pogledom.

Do Harisse se može doći kolima ili desetominutnom vožnjom žičarom iz primorskog gradića Jounieh, poznatu pod nazivom Téléphérique. Mi smo išli kolima, ali verujem da je vožnja žičarom dodatan doživljaj.

To je prvo mesto koje smo posetili po dolasku u Liban i taj predivan pogled je bio dovoljan da se odmah zaljubim u ovu zemlju. 😊 Mislim da mi nikad neće dosaditi takvi prizori. Ako nekad budete išli u Liban, neka se ovo mesto obavezno nađe na vašoj listi za obilazak.

Biblos

Ovaj antički grad je prvi grad koji su izgradili Feničani. Biblos se smatra jednim od najstarijih u kontinuitetu naseljenih gradova na svetu i pod zaštitom je UNESCO-a. Ovo je skroz autentičan istorijski grad sa lepom lukom, ostacima starog grada, krstaškom tvrđavom, crkvama, sukom – starim marketom poznatom po suvenirima, rukotvorinama i ribljim fosilima.

Dok šetate ovim gradom imaćete utisak da šetate kroz istoriju, iako je danas grad mešavina modernog i istorijskog. Meni se ovaj grad baš dopao.

Saida/Sidon

Saida ili Sidon je treći najveći grad u Libanu i nalazi se na mediteranskoj obali. Ovo je takođe antički grad koji ima fascinantnu i jedinstvenu istoriju. Mi smo prvo posetili tvrđavu koju su krstaši sagradili u 13. veku. Ulaz na tvrđavu se plaća oko 2 EUR, i iako nemate nikakvog vodiča, skroz je bilo interesantno istraživati ostatke ovog utvrđenja. Mi smo se naravno pentrali po ostacima kula, zamišljali kako je sve to nekad izgledalo i uživali u pogledu sa vrha.

Poseta suku u Sidonu je bilo iskustvo za sebe. Suk je zadržao svoj nekadašnji šmek, ali danas funkcioniše kao lokalna pijaca. Tu na jednom mestu možete naići na pekare, mesare, prodavce svežeg voća i povrća, ali i drugu robu, uključujući i suvenire. Ovi šarenoliki marketi – sukovi –  su tipični za istočne zemlje, ali u svakoj zemlji koju sam do sada posetila, svaki se razlikovao na svoj način. Ovaj mi je bio neobičan, jer su sve namirnice, hrana, pa čak i sveže meso izloženi na tezgama, a pritom, odmah pored prolaze automobili.

Plaže

Iako još uvek nije bila otvorena kupališna sezona, s obzirom da smo Liban posetili u martu mesecu, nisam odolela i morala sam bosa da prošetam (čitajte protrčim) plažom. Za mene je plaža “happy place” i stvorena mi je za dobru energiju, radost i zabavu. Mi smo posetili dve plaže, ali ima ih naravno mnogo više. Na mnogima se nalaze moderni barovi sa muzikom ili su plaže sređene i u okviru su nekog rizorta. Nadam se da ću imati priliku da se vratim u Liban i tokom letnjeg perioda, da posetim neki od tih klubova na plaži i osvežim se u moru. 😊

Kedar

Kedrova šuma u Libanu se smatra za najstariju zabeleženu šumu u istoriji i predstavlja veoma značajan deo kulturnog nasleđa. Kedar je takođe jedan od najprepoznatljivijih simbola, koji se nalazi i na zastavi Libana.

Mislim da je ovo jedna od retkih zemalja gde možete u istom danu da boravite i kupate se na plaži i da skijate u planinama. Mi zamalo da uhvatimo taj period. Zamislite koliko je to kul iskustvo. 😊

Mi smo nakon boravka na plaži, rešili da se uputimo u planine da uživamo malo i u snegu u rezervatu Al Shouf Cedar Nature Reserve. I da, baš je bilo hladno, pogotovo ako uzmemo u obzir činjenicu da sam ja otišla tamo skroz nepripremljena u baletankama. Da, znam, brrrr! Iako nisam imala adekvatnu obuću, srećna sam što sam imala priliku i to da iskusim.

Beiteddine Palata

Gradnja Beiteddine palate je završena 1818. godine nakon 30 godina gradnje. Spolja palata izgleda dosta obično, ali unutar palate se mogu videti predmeti od feničanskog perioda pa sve do 19. veka, izrezbarene drvene tavanice od kedra, dekorativne pločice po podovima, mozaici, sobe za prijem, itd. Nalazi se na oko 45km od Bejruta. Iako je Beiteddine palata letnja predsednička rezidencija, neke od glavnih delova je moguće posetiti i tokom letnjeg perioda jer su otvoreni za javnost.

Hrana

Kada negde putujete, a posebno kada putujete u zemlju koja je potpuno drugačija od vaše, obavezno probajte hranu koja je tipična za te krajeve. Bićete iznenađeni koliko se navike u ishrani razlikuju od regije do regije. Isprobavanje novih kuhinja je svakako jedan zanimljiv način da se upoznate sa kulturom i tradicijom nekog naroda.

Ja sam se baš radovala odlasku u Liban, da probam originalan humus, jer sam probala neki ranije i jako mi se dopao. Tamo ga jedu sa pita hlebom, i preukusno je. Tokom obroka služe se skoro sva jela odjednom, što je za nas bila novina, i onda tokom obroka se donese još po neko. Pored humusa, probali smo i falafelfattoush, tabbouleh, baba ghanoush i još neka jela kojima sam zaboravila imena. U libanskoj kuhinji preovladavaju povrće, pirinač, piletina, jagnjetina i dr. sa mnogo različitih začina.

Bejrut

Bejrut –  glavni i najveći grad Libana je kosmopolitski grad prepun kontrasta. U Bejrutu možete videti crkve u blizini džamija, oblakodere naspram malih kuća, ruševine zgrada koje su ostale od posledica rata, ali isto tako možete videti mnogobrojna gradilišta i sl. Kao mesto gde se susreću istok i zapad, ovo je grad velike kulturne raznolikosti i multilingvalna sredina.

Više o Bejrutu ćete moći da pročitate u nekom od narednih postova.

This slideshow requires JavaScript.

Iako je Liban mala zemlja, stvarno ima toliko toga da ponudi. Definitivno bih vam svima preporučila da ga posetite, verujte mi, nećete zažaliti. 😊

Veoma sam srećna i zahvalna što sam imala priliku da otputujem tamo. Kada smo se moja Vukica i ja odlučile da idemo tamo, nisam ni sanjala da ću se tako dobro provesti i da ću imati priliku da upoznam sve te fenomenalne ljude. Hvala vam svima što ste učinili moj boravak nezaboravnim.

Nadam se da ste uživali čitajući ovaj post, kao što sam ja uživala dok sam ga pripremala za vas. 😊

Koja je vaša omiljena zemlja na Bliskom istoku? Ako imate neku da mi preporučite, slobodno mi pišite u komentarima.

3 Comments

1. milica.T
    October 31, 2017 / 11:16 am

hvala ti, kada citam tvoj post zaista osecam kao da sam tamo, a to je zato sto umes da preneses atmosferu mesta, destinacije, uzivam i jedva cekam novu avanturu 🙂